Total Pageviews

Thursday, October 25, 2012

Melukis Cahaya (Light Painting)


Sekali-sekala aku menukar selera dalam penggambilan gambar. Malam ini terdetik untuk mencuba "Light Painting Photography". Memang benar...lukisan dari cahaya LED sungguh mempersonakan. Tidak kelihatan di alam realiti tetapi yang pasti lakarannya terbentuk didalam sebuah gambar. Dan ini adalah hasil dari bantuan anak tersayang mengikut kreativiti dan imaginasi bebas yang diserahkan sepenuhnya kepada dia tetapi nampaknya untuk gambar ini dia masih memilih bentuk hati sebagai percubaan. Perlu diingat, nampak simple tetapi untuk mencipta satu gambar yang sempurna memerlukan hampir mencecah seratus shot.

Sila lihat lebih lanjut experiment seterusnya..moga ada yang mahu mencuba dengan corak dan cara tersendiri. Ini hanyalah hasil anak kecil,tetapi sebagai permulaan..aku berpuas hati. Where is she? Ahaa..guess what...actually she is standing behind that light..hehehe.Untuk gambar yang perfect, aku memerlukan 100% ruang gelap hehehe..


Gambar ini hanya menggunakan dua lampu sahaja...mungkin lebih sesuai dilihat seperti anak panah..


Penggunaan 3 lampu diperlukan dalam gambar ini...biru,merah dan putih..contengan yang agak dramatik dan abstract


Versi yang agak kasar tetapi masih nampak menarik untuk dipaparkan


Tadaaaa..sekadar untuk menguatkan usul,satu gambar khas yang aku masukkan sedikit cahaya dari satu arah dimana menunjukkan anak aku berada di belakang cahaya lampu itu..i told u before,she is behind that light.. :-D

No comments:

Followers